May 20, 2012

Apakah jenis darah anda? Jika O; mungkin berisiko...

Hi readers or passer by
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,

Rasa nak bercerita sedikit tentang jenis darah..
Saya adalah berdarah jenis O+ve.. Jika rhesus darah O saya -ve, saya mungkin dalam kategori kehamilan berisiko tinggi di mana bila bayi tidak dapat  mewarisi rhesus tersebut.(Sila google untuk maklumat lanjut..) Heee.
Teringat kes masa Kakak ditahan di wad sebab jaundice yang tinggi.. Masa tu tak tau lagi kakak punya jenis darah apa.. Masa admit di GH Ipoh, result darah kakak yang diambil masa bersalin di Ar-Ridzuan tak dapat lagi.. Kakak ditahan wad kerana bacaaan kuning yang tinggi iaitu 315...(kalau klinik kesihatan dia tulis belas-belas) xreti nak convert.. Bacaan kuning kakak tinggi dicampur dengan demam lagi.. Lepas dapat result. Alhamdulillah, kakak juga adalah O+ve...
Babah berdarah jenis B.
 Ada satu kes, baby tersebut berdarah B, ibunya berdarah O.. Sehari duduk bawah lampu, bacaan jaundice dia tak turun2, malah makin naik. Baby ni pun admit waktu yang sama dengan kakak..1Ogos2011. Bacaan baby tersbut masa tu 319 kalau tak silap. HO cakap. kalau lebih 420 tak silap, kena buat blood transfusion (pemindahan darah) baby tersebut mesti ditukarkan ke darah yang sama dengan ibu.. Alhamdulillah bacaan kakak menurun, tapi tidak buat baby tersebut, maka proses pemindahan darah tersebut pun dijalankan.. Saya pun turut menangis sekali.kesian sangat...menangis2 baby tu..maknya lagi laa.. (ibu2 dalam berpantang, tak elok menangis tau) 
Harap sangat kali ini adik baby juga tade masalah., cuma lepas ni, kalau jaundice lagi saya dah tau macam mana nak handle.. Ada juga baby yang langsung tak kena jaundice.. (berkaitan kematangan hati) :)

pst: nanti2 saya cerita kenapa saya prefere private rather than gov eventho i'm a gov servant and applicable for the 1st class equipment. 

♥dengan penuh kasih sayang♥

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan komen supaya diri ini rasa lebih dihargai .. hehehe :) Terima kasih